Castell de Verdera, un espectacular mirador de l’Alt Empordà

Des de gairebé qualsevol punt de la comarca de l’Alt Empordà es pot intuir, o fins i tot veure el majestuós Cap de Creus, i si som ben a prop, en distingirem les diferents muntanyes i serres que el formen; avui ens dirigim al que és l’inici de la Serra de Rodes, la qual forma part de l’istme del Cap de Creus.

A la Serra de Rodes, s’hi troba un dels millors miradors de l’Art Empordà: el Castell de Verdera.

El Castell de Verdera, també conegut com el Castell de Sant Salvador de Verdera o de Sant Salvador, és una fortificació medieval en ruïnes situada al cim de Sant Salvador Saverdera (670m), un cim que separa dues serres i alhora forma les dues vessants de l’istme del Cap de Creus; les característiques d’aquest lloc són les que fan tant especial aquest indret.

Caminem en direcció al Castell de Verdera

El Castell de Verdera està situat en un indret ben abrupte, però tot i així l’accés és ben assequible per a qualsevol excursionista; com és obvi, al castell sols s’hi pot accedir a peu, i l’accés més fàcil és des del nord.

L’inici de l’excursió és a l’àrea d’esbarjo de Mas Ventós, on ens hi podem arribar resseguint la carretera que va des de Vilajuïga en direcció Sant Pere de Rodes.

Des de la mateixa àrea d’esbarjo de Mas Ventós, hem de començar a caminar per una pista forestal, i a pocs metres després de creuar una balla de prohibició de circulació de vehicles per la pista, ens trobarem un cartell d’indicadors, i ens hem de dirigir cap a Sant Pere de Rodes; seguirem la pista forestal, i per tant no ens desviarem per cap corriol.

La pista forestal ens mostrarà grans panoràmiques de tot el Golf de Roses i del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà; el camí és ample i sense prendre’n consciencia anirem enfilant-nos a la Serra de Santa Helena tot deixant enrere la Serra de les Rameres.

Fins al moment sols caminarem per la vessant sud de la Serra de Santa Helena i per tant sols veurem el Golf de Roses i tota la plana de l’Alt Empordà; en poca estona arribarem al cul de sac de la pista forestal que resseguíem, i ho sabrem per que gaudirem d’un fantàstic mirador, on hi podrem observar les dues vessants de la serra per primera vegada durant l’excursió.

En aquest mirador podrem veure, per primer cop, l’objectiu de l’excursió: el Castell de Verdera. Sense passar-ho per alt, les vistes del monestir de Sant Pere de Rodes en primer pla i la distinció del Serrat de la Guerra, el qual mor a la Badia del Port de la Selva, són espectaculars; és més, des d’aquest mirador natural, podrem veure tot el que resta de costa catalana passat el Cap de Creus, és a dir, fins al Cap de Cervera.

L’excursió al Castell de Verdera continua

Després del pas per aquest mirador natural, sols ens queda arribar al Castell de Verdera; en breus trobarem un corriol que baixa en direcció al Coll del Mosquit.

Passat el Coll del Mosquit, el sender baixa de cop, i en breus hem de girar a la dreta (seguint els indicadors cap al Castell de Verdera); passat aquest petit creuament de camins arribarem al Coll de la Verdera, i poc després arribarem al Castell de Verdera.

La panoràmica del Castell de Verdera

Les vistes que hem anat descobrint durant el camí al Castell de Verdera han estat espectaculars, hem estat a la vessant sud i nord de la Serra de Santa Helena, i ara al castell, ja ens trobem a l’inici de la Serra de Rodes.

La panoràmica és de 360º, i des dels 670m d’alçada del cim de Sant Salvador de Saverdera, podem veure tot el Parc Natural del Cap de Creus, tot el Golf de Roses, el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, i si tenim bona vista, als peus del Massís del Montgrí, hi trobarem les conegudes Illes Medes.

L’Alt Empordà es veu a la perfecció des d’aquesta fortificació medieval en ruïnes; però no sols veurem l’Alt Empordà, amb un molt bon dia les vistes poden arribar-se fins al Massís de l’Albera, el principal contrafort dels Pirineus orientals; o la Garrotxa, amb el Bassegoda, el Comanegra, la Serra del Mont (a cavall entre l’Alt Empordà i la Garrotxa) o el Puigsacalm (ja en plena Vall d’en Bas). Més lluny, i en dies ben clars, podríem veure el Montseny i gran part del Roselló.

Es tracta sens dubte d’un indret ben bonic per arribar-s’hi en un matí, i d’allí gaudir de l’espectacle que ens ofereix la panoràmica visual; a continuació, des del mateix punt d’inici de l’excursió (Mas Ventós), ens podríem acostar fins a l’ermita de Sant Onofre, la qual és ben senzilla i bonica; es troba al final de la Serra de les Rameres, passades les Roques de les Heures, tot ja en el terme municipal de Palau-Saverdera, des d’on també hi podríeu arribar sortint del capdamunt del Carrer del Montseny d’aquesta vila empordanesa. Ja a la tarda podríem fer altres descobertes per l’Alt Empordà ja fos rondant per l’espectacular Golf de Roses o el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Alt Empordà, entre molts d’altres indrets de la plana de l’Alt Empordà.

By | 2018-01-28T21:26:11+00:00 enero 28th, 2018|1 Comment

Un comentario

1. […] de Creus, on hi podrem veure les diferents serresi pics, com per exemple la Serra de Rodes amb el Castell de Verdera o Castell de Sant Salvador coronant la […]