Coll de Pal – Refugi Niu d’Àliga; una hivernal accidentada pel torb

La neu ha estat quelcom que he trepitjat ben poc durant tot el 2017, i per aquest motiu vaig entestar-me en anar a fer muntanya hivernal el darrer cap de setmana de desembre, ja que per agenda no hi havia altres opcions.

L’Albert, fou l’acompanyant d’aquest cap de setmana muntanyenc, i sense cap mena de dubte, ha estat una de les grans descobertes de l’any 2017.

Plegats vam escollir varies opcions muntanyenques per fer aquell cap de setmana; setmanes abans de la data marcada, parlàvem d’anar a fer el Monteixo, just sobre la Vallferrera al capdamunt del Pallars Sobirà, un cim el qual el tinc fora vist, però des de la llunyania, concretament des del massís de la Pica d’Estats; el tou de neu que va caure la setmana anterior i les previsions meteorològiques per la data marcada ens van fer descartar ràpidament aquesta opció.

Una altre opció, la qual vam tenir ben a tocar, fou la del Puigpedrós, a la Cerdanya; aquest ja teníem reservada l’estada al Refugi de Malniu, per l’endemà ascendir al cim i rondar per Engorgs tot fent-hi una circular ben digne.

El cas és que la previsió ens va fer descartar de nou aquella opció, i qualsevol altre al Pirineu (occidental i oriental); vam creure que la única alternativa viable per aquelles dates era el Cadí-Moixeró; i així ho vam fer.

Excursió hivernal a la Tosa d’Alp

Vam sortir ben aviat de Premià de Mar, i ens vam dirigir directament a Coll de Pal; un cop allí érem el segon cotxe que havia arribat a quarts de nou del matí; el cel era força fosc però no semblava que anés a empitjorar, ens tot el contrari.

La idea de l’excursió era pujar des de Coll de Pal (2.052m) al Refugi Niu d’Àliga i d’allí fer el cim de la Tosa d’Alp (2.536m); ja amb el primer cim a la motxilla, baixaríem en direcció el Collet de la Mola (rere el Puig d’Alp) i des d’allí faríem via per la Carena de Comabella per ascendir el cim del Puigllançada (2.409m) des de baix de Coll de Pal (el punt d’inici i final de la circular).

Ja des de que vam aparcar la camper a Coll de Pal vam trepitjar neu; a pocs minuts després de començar a caminar ens vam posar els grampons, el sòl ja era suficientment digne per ‘calçar-nos les punxes’, tot i que el gruix de neu no el vam patir fins pujar la coma de la Collada de Comafloriu (2.196m).

Un cop arribats al primer coll de l’excursió, ja estàvem ben aclimatats a l’entorn; d’allí vam arribar-nos als Rasos de Comabella; en aquest inici dels Rasos de Comabella també emprenem el camí per l’anomenat Serrat Gran, un bon tram de muntanya que ens permet prendre consciencia d’on som, ja que des d’aquesta tram de l’excursió es visualitza molt bé la geografia de les dues comarques que ens acullen: el Berguedà i la Cerdanya.

El pas pel Serrat Gran, ens fa descobrir el Cap del Serrat Gran (2.402m), la Collada de Comabella i el Puig de Comabella (2.482m), aquest és el darrer punt del Serrat Gran, tot i així continuem pels Rasos de Comabella, els quals ens acompanyaran fins arribar al Refugi Niu d’Àliga.

Passat el Puig de Comabella el camí fins al refugi s’alleugera força, i va ser el punt on ens vam començar a trobar més gent, però aquesta pujava fent skimo des del Collet de la Mola (l’objectiu de després del cim) i/o des de l’estació de La Molina.

Tot era espectacular i en arribar a l‘alçada del Refugi Niu d’Àliga, ni ens vam preguntar no fer una bona aturada; així que en breus ja teníem trets els grampons i guants… i cap dins!

Quin tros de refugi! – No hi havia entrat mai, vaja, des de que tinc consciencia, ja que potser amb els pares ens hi vam arribar en alguna ocasió. – Vam entrar-hi i em vaig quedar encisat amb la llar encesa que hi ha en una de les cantonades de l’interior del refugi; ens hi vam seure còmodament al voltant, i en seguida ens vam demanar un bon cafè amb llet i ben calent… i m’hi vaig posar ‘cacau’ en pols, sí, una cosa què per mi era ben desconeguda fins al moment…

Al Refugi Niu d’Àliga tens una panoràmica ben espectacular, i quan és tot ben nevat, la bellesa és encara més admirable. Si la nuvolada no hagués estat tant espesa, haguéssim vist molt bona part de Catalunya a primer pla: Rasos de Peguera, Catllaràs, Montserrat, Montseny, …

Ens hi vam estar un bon quart d’hora descansant… la idea de continuar fins al cim de la Tosa hi era, però es va esfumar ràpidament quan al sortir del refugi el torb ja s’havia aixecat. Quin torb!

Vam girar cua, i descartar tot el ‘projecte’ de circular’), perquè allò era ben salvatge i s’augurava un bon matí ple de torb… vaja vam desfer camí en direcció el Serrat Gran.

Un cop passat el Puig de Comabella, ja de tornada, ens vam començar a trobar grups d’excursionistes que havien enxampat el torb de pujada; vam continuar desfent camí, fins que a la Collada de Comabella vam pillar el que no està escrit; el vent era salvatge i aixecava un molt bon grapat de neu… el torb es deuria admirar des de Greixer o Bagà, però allí vam ‘llepar’ de valent.

No ens vam aturar fins arribar als Rasos de Comabella, on ja deixàvem enrere la vessant de la Cerdanya i ja es veia clarament la carretera de Coll de Pal. La baixada fins a la camper ens va fer valorar la breu i intensa experiència hivernal, realment poca cosa si els que llegiu sou de nivell.

L’Albert va fer una molt bona descoberta amb els grampons, xerràvem i auguràvem noves rutes hivernals i amb una previsió meteorològica més clara; jo, li vaig confessar que vaig fer una molt bona descoberta de company excursionista, de debò, moltíssimes gràcies Albert!

A seguir, que de segur podem compartir gran excursions! Salut i força muntanya!

P.D.: Per cert, recordo que totes les rutes les intento escriure el màxim detallades possibles, per que així es puguin seguir aproximadament, ja que no compto amb cap mena de track de la jornada. Podeu seguir el text (l’excursió) guiant-vos per la gran aplicació web de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. És un recurs ben digne per preparar excursions o rutes en format digital.