Els Estanys de Gémena, un racó amagat de la Vall de Boí

Dissabte de Sant Joan del 2017; amb en Roger, un molt bon amic ja som dins de la Vall de Boí; hem passat totes les viles de la vall: Cardet, Barruera, Erill la Vall i fins i tot Caldes ha quedat rere nostre; de bon matí ja aparquem el cotxe al lateral esquerre de la carretera que puja a Cavallers; concretament ens aturem just creuat el pont de l’oficina de turisme de la Vall de Boí, una zona anomenada per molts mapes: Toirigo.

Per cert, per llegir i orientar-vos en aquest i tots els meus articles de muntanya, us aconsello que tingueu un plànol de la zona al costat; en format digital, us recomano el de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, el podeu trobar al següent enllaç: AQUÍ.

Excursió als Estanys de Gémena

Ja amb el cotxe aparcat, ens calcem les botes altes, agafem la motxilla i cap als Estanys de Gémena; just en el clot que hem aparcat, ja apareixen diferents senyalitzacions marcant el temps que es triga en anar als diferents punts marcats; com per exemple: Caldes de Boí o els Estanys de Gémena (el nostre objectiu) entre d’altres indrets de la zona; ens dirigim cap a la Vall de Llubriqueto.

Seguint el camí (molt ben indicat), comencem a endinsar-nos als boscos de la vall; el desnivell positiu es comença a notar en breus, i no s’aturarà fins passat el Barranc de la Sallent; un salt d’aigua que s’escolta des del camí que pugem (no us acosteu en excés que hi ha un bon barranc).

Abans d’arribar al salt d’aigua esmentat, el paisatge boscós que passem és espectacular; la temperatura és molt agradable, tot i ser primera hora del matí, però en breus el Sol comença a aparèixer i la calor l’acompanya; al arribar al salt del riu la Sallent, el desnivell comença a afluixar un xic, però continua ascendint amb suavitat; aquest desnivell perdura fins arribar a la magnífica zona del Planell de Llubriqueto.

La zona de Llubriqueto té prats, rierols que s’apleguen a la Sallent, i davant nostre hi presideix la Solana de la Carma i el Salt de Llubriqueto; les indicacions (presents durant tot el camí), ens indiquen que creuem tota la zona del Planell de Llubriqueto; i la intuïció ens diu que en breus el desnivell augmentarà de valent.

Darrer tram per arribar als Estanys de Gémena

Creuat la magnífica planura, on us hi podeu refrescar o fins i tot descansar – per cert, de baixada, vam observar al Planell de Llubriqueto una ‘cabana de pastors’; però no vam tenir temps per acostar-nos a veure si era un refugi lliure i prou digne per fer-hi nit – seguim pujant cap als Estanys de Gémena; la pujada, com havíem intuït, i com bé indicaven els cartells, s’havia de fer ‘paret’ amunt; es creua en diagonal la Solana de la Carma.

En poc més d’un quilòmetre de distància, es pugen més de 300m; aquest tram és el més digne i potent de tota l’excursió als Estanys de Gémena; un cop a dalt, ens enfilem dalt d’un bony i es pot observar el majestuós Estany de Gémena de Baix (ens trobem a 2.230m aprox.).

El camí, les fites i els indicadors ens guien en direcció a l’Estany de Gémena de Dalt (2.270m); la recomanació després de l’experiència es vorejar tot l’Estany de Gémena de Baix, enfilar-nos a l’Estany de Gémena de Dalt, i d’allí tornar a baixar per l’altre riba de l’estany i d’aquesta forma fer-ne la volta integra al que és l’estany més ‘bonic’ dels dos.

M’atreveixo a dir que és el més bonic, per que la panoràmica que té l’estany de baix és inèdita; per altra banda té un parell de rocs que formen dos illes dins de l’estany, i li donen un encant afegit al conjunt de l’estany; alhora té més llum, i els colors de l’aigua i la vegetació varien si la nuvolada va i ve constantment; és per aquest motiu, que el trobo més bonic que l’estany de dalt; tot i així en recomano moltíssim fer la volta fins arribar al de dalt; d’aquesta forma també es pot observar a l’estany de baix des de les alçades.

Recordatori per a l’excursió als Estanys de Gémena

Faig esment que tots els racons que esmento durant l’excursió formen part de la zona perifèrica del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici (exceptuant la zona on hem deixat aparcat el vehicle); això significa que la normativa del Parc Nacional també s’aplica en tota la zona perifèrica del mateix.

Què vol dir això? Doncs que, en resum, s’ha de vetllar pel compliment de la normativa vigent del Parc Nacional en qüestió; aquí en teniu la normativa: enllaç.

Propostes d’itineraris des dels Estanys de Gémena

Sens dubte, per a molts excursionistes i alpinistes, l’excursió fins als Estanys de Gémena serà una sortida de mig dia (com ho va ser per a nosaltres); però des d’aquest espectacular indret amagat de la Vall de Boí, es poden fer grans travesses en alta muntanya.

La primera opció i més atractiva per la seva alçada és la del Massís dels Bessiberri; es tractaria de pujar fins a la Collada d’Abellers; un cop assolti hem de saltar al Besiberri Sud (3.023m) i crestejar fins al Pic de Comaloforno (3.029m, el cim més alt de l’Alta Ribagorça); d’allí es pot tornar a baixar a la Vall de Llubriqueto (d’on es vindria); o optar per endinsar-nos al Parc Nacional i anar fins al Refugi de Joan Ventosa i Calvell.

Una altra opció a fer des del cap de munt de la Vall de Llubriqueto seria enllaçar els cims del Pic de Baserca (2.871m) i la Punta Senyalada (2.952m); els quals es poden ascendir passats els Estanys Gelats (abans d’arribar a la Collada d’Abellers), ascendir directament la Punta Senyalada; i carenejar fins el Pic de Baserca i de pas fer el Pic del Cap d’Estany Roi (2.827m); un cop arribats aquest punt, la baixada és clara per les Capceres d’Estany Roi o per l’Obaga d’Estany Roi; les dues, molt bones opcions per veure des de les alçades el conjunt dels estanys i basses que comparteixen nom.

Ara sols queda cercar la data al calendari i apropar-nos cap a la Vall de Boí per fer-hi una molt bona excursió per aquesta zona tant poc trepitjada i coneguda; salut i força muntanya!

Enllaços d’interès

• Wikiloc amb la ruta dels Estanys de Gémena que he explicat; [LINK]
By | 2018-08-07T14:42:56+00:00 agosto 14th, 2017|1 Comment

Un comentario

1. […] Al Massís del Besiberri s’hi pot arribar per diferents punts, l’un és des del Parc Nacional, l’altre és per la Vall de Besiberri, la qual visitem en aquesta ocasió, i l’altre és des de la Vall de Boí i els seus Estanys de Gémena, els quals vaig presentar-vos farà un any! Descobrim els Estanys de Gémena! […]