Santa Maria de Finestres, des de la Vall de Santa Pau

Pugem a Santa Maria de Finestres! Cinquè cap de setmana del 2019 rondant per la muntanya, i el segon en visitar la comarca de la Garrotxa. Ambdues excursions garrotxines, han estat ben enriquidores pel que fa a la (re)descoberta de llocs on ja hi havia estat en anteriors ocasions.

Aquesta excursió té inici i final a la menuda vila de Santa Pau, ben reconeguda pels seus fesols.

A mesura que ens apropem a aquest petit poblet de la Garrotxa, ja sigui des d’Olot, o des de Banyoles, passant per Mieres, ens endinsarem al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, i ben aviat podrem veure petits turons, que en el seu moment, foren veritables volcans actius.

Ja apropant-nos a la vila de Santa Pau, reconeixerem les muntanyes que acullen els camins i senders de l’excursió d’aquesta jornada, la Serra de Finestres.

Excursió circular des del poble de Santa Pau

Una vegada siguem al poble de Santa Pau, hem de creuar el Ser, un petit rierol que creua la vila, la vall i esdevé afluent del riu Fluvià a l’alçada de Serinyà; ens endinsem al poble medieval, creuem la Plaça Major, voregem el cementiri pel Carrer de les Cases Noves i a la primera cruïlla ja ens trobarem una estaca amb indicadors de senders, i seguirem el que marca Santa Maria de Finestres.

Deixem enrere el poble de Santa Pau tot caminant per una pista forestal entre masos com Mas Gallard, Can Polier i Mel-i-Trau; després d’aquest darrer mas, el desnivell comença a aparèixer, en breus arribarem al Collet de Can Gordi, i seguim les marques grogues del sender, que ens duran al darrer mas abans d’emprendre la pujada a la Serra de Finestres. Un cop al mas de la Ginebrada, deixem la pista forestal per començar a caminar per petits senders entre prats i boscos i començar a intuir la pronunciada Serra de Finestres.

Pugem a la Santa Maria de Finestres des de Santa Pau

Camins estrets, entre boscos i prats, terra i rocs, … tot això i més, és el que ens comencem a trobar durant la pujada al capdamunt de la Serra de Finestres; i de fet… aquests ‘plàcids’ senders no duraran gaire, en breus deixarem de veure els grans prats regats per la Riera dels Arcs, i ens endinsarem pels peus de la Fageda del Grau… i quina fageda!

La majestuositat d’aquesta fageda no té res a desmerèixer d’altres ben conegudes i rondades; trobem aquesta fageda en plena coma de la Serra de Finestres, on el sender que fem, ressegueix la pronunciada pendent, tot creuant i tornant a creuar un torrent ben sec que baixa directament del Coll de Puigsafont (ja al capdamunt de la serra).

Pujar la Serra de Finestres per aquesta espectacular fageda, no té preu. No us enganyo gens, en quan esmento que en cada passa que fèiem, el verb ‘badar’ es feia present, alhora que prenia consciencia – com en molts d’altres indrets que he rondat – de que cap imatge que poguéssim fer, podria captar l’ambient, els colors, l’olor i les sensacions que teníem al ser pujant aquella pronunciada pendent.

Ep! Sí, és molt i molt bonica aquesta fageda, però aneu-hi preparats per suar de valent, el camí puja molt, és ben poc trepitjat, i malgrat estar ben indicat, pot arribar a fer-se un xic feixuga la pujada.

Dalt de la Serra de Finestres, albirem la Garrotxa

Seguit del sinuós sender per la coma de la Serra de Finestres, arribarem a l’anomenat Forat de l’Ovella, i seguit, a l’Oratori de Finestres, ambdós llocs ben aixoplugats en un dens alzinar al capdamunt de la serra.

Arribats aquí, el camí deixa d’ascendir, i sols voreja la mateixa serra, ara pel vessant sud. Des del camí podrem anar albirant gran part de la comarca de la Garrotxa, i en primer terme, la menuda Vall de Llémena o la Lleixa del Favar, aquesta darrera als peus del cim del Puigllançada.

En breus s’arriba al petit santuari romànic de Santa Maria de Finestres, un temple ben menut, el qual havia visitat en solitari en anteriors ocasions i que mai deixa indiferent, ja que la panoràmica que s’hi pot admirar, és espectacular, ja sigui de la comarca de la Garrotxa, l’Alt Empordà, el Baix Empordà o el Gironès entre d’altres petits indrets pertanyents a altres comarques catalanes.

Hem pujat al santuari des de la Vall de Santa Pau, però podem pujar a Santa Maria de Finestres des de la Vall de Llémena, descobriu per quins camins, llegint l’excursió del passat agost de 2018.

I quants racons ens queden per descobrir per la Serra de Finestres… Doncs ho seguirem fent!