Santa Maria de Finestres, un santuari panoràmic a la Garrotxa

La Garrotxa és una comarca amb mil i un racons per descobrir, vaja com tot el nostre petit país; amb la família, des de ben menut, que hem passejat moltíssim per la Garrotxa; és una comarca neta, humida, verda i preciosa (i de bona gent); enguany hem pujat unes quantes vegades; i en totes les ocasions hem descobert indrets nous, ja els anireu veient en els propers articles; avui n’explico el primer: Santa Maria de Finestres.

On és Santa Maria de Finestres

Santa Maria de Finestres, un petit santuari romànic, es troba en un dels extrems de la Serra de Finestres (Garrotxa); es tracta d’una serra – que forma part de la Serralada Transversal – que limita de forma natural els municipis de Sant Aniol de Finestres, Mieres i Santa Pau (ja en plena zona volcànica de la Garrotxa).

Tot el temple es conserva en bon estat, i a simple vista – durant l’ascensió – ja s’intueix la nau (única) de l’església; el santuari el trobem dalt de la cinglera; un cop a Santa Maria de Finestres ens trobem ben a prop del Castell de Finestres; hi podem arribar tot seguint el camí que surt de l’era de davant de l’església romànica; aquest castell ja es troba en plena carena de la Serra de Finestres, per on podríem arribar fàcilment fins al cim del Puigsallança (1.027m).

Com arribar a Santa Maria de Finestres

Som a les Planes d’Hostoles, a l’entrada de la Garrotxa; un cop allí agafem la carretera GI-531 en direcció la Vall de Llémena (St. Aniol de Finestres o St. Esteve de Llémena); després d’una bona carretera plena de corbes, ens trobem amb un trencall; nosaltres fem via en direcció Sant Aniol de Finestres.

Ja a Sant Aniol de Finestres, hem de desviar-nos (a la dreta) i ens trobarem amb el mas de Can Tura [un restaurant espectacular, que es mereix un article gastronòmic sencer]; continuem recte, deixant enrere aquest mas, i abans d’arribar a la cruïlla que es troba davant nostre; aparquem el vehicle a l’era del Pla de Can Tura; ja calçats i amb la motxilla ens disposem a caminar cap a Santa Maria de Finestres.

Panoràmica des del camí cap a Santa Maria de Finestres, amb la Serra de Portelles en primer pla

De l’aparcament, ens hem de dirigit cap a la cruïlla que hi ha creuant la Riera de Llémena; en aquesta cruïlla girem a l’esquerra, i ja amb la pista forestal encarada, tenim dues opcions; l’una és continuar caminant amunt per la pista; l’altre opció és aventurar-nos per un dels senders que apareix al voral dret de la pista forestal; pujarà força dret, però caminar per dins del bosc sempre és més agraït; si optem per l’opció del sender, ens trobarem la pista un parell o tres de vegades.

Ja caminem per la pista o pels senders i corriols (marques de pintura grogues), haurem d’arribar al mas Raspat; una masia ben menuda ja en ruïnes, que es troba en el lateral esquerra de la pista forestal; el mas, un xic amagat, no es veu des de la pista; però us guiareu al veure una paret de roca, que de manera natural forma un camí de terra; pugeu-hi, i hi trobareu el mas en ruïnes.

El corriol de Santa Maria de Finestres

A continuació, quan ja siguem davant del mas Raspat (en ruïnes);,veurem diferents camins que surten des de l’era on ens trobem; sinó em falla la memòria, en son tres, més el camí d’on venim; hem d’escollir el camí del centre, d’aquests tres, que casualment és el camí que s’intueix que puja més.

En aquest camí, anirem trobant marques grogues en les pedres o troncs d’arbres, seguim-les; ara ja deureu notar el desnivell acumulat, aquest sender, que va per dins d’un bosc preciós, es va fent més estret i dret, a mesura que s’avança; els rocs enmig del camí apareixen, i en poc més de deu minuts, ja ens trobem dalt de la cinglera.

Us trobareu amb un roc força pla, que et permet veure una fantàstica panoràmica, des de dalt de la cinglera; i sí, en aquesta panoràmica ja s’hi inclou Santa Maria de Finestres; ens manquen pocs metres per arribar-hi i contemplar la majestuositat d’aquest petit santuari, penjat dalt de la muntanya.

La panoràmica des de Santa Maria de Finestres és espectacular; s’hi veu gran part de la Vall de Llémena, i s’intueix fàcilment la pista o camí que hem seguit des de Sant Aniol de Finestres; des d’un balcó orientat a l’est – on hi ha la instal·lació de l’antic munta-càrregues del santuari – s’hi pot observar amb claredat la Serra de Portelles; una serra que ja forma part de les Muntanyes de Rocacorba, ja de la comarca del Gironès.

L’era de davant de l’església ofereix diferents camins a seguir; un és òbviament tornar a baixar per on hem pujat; els altres ens ofereixen continuar gaudint de la Serra de Finestres; ens podem dirigir, seguint un corriol, fins al Castell de Finestres, una edificació molt derruïda, de la qual en queden els murs i una mena de torre; sens dubte es tractava d’un castell molt ben ideat, ja que es situava en una zona molt estratègica i amb una bona panoràmica; es poden veure els Pirineus, la Serra Verdera i els Golf de Roses en ple Alt Empordà, part del Pla de l’Estany i del Gironès.

Per altre banda, des de l’era de Santa Maria de Finestres, podem dirigir-nos al cim del Puigsallança (1.027m); i amb aquesta excursió al cim de la serra, ens podem aventurar un xic més i carenejar tota la Serra de Finestres i acabar en ple Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, tot entrant per Santa Pau.

• En els meus articles de muntanya, sempre us explicaré els camins que jo hagi fet; però cal tenir en compte que és habitual que existeixin varies opcions per arribar a aquell indret; cerqueu referencies, mapes, enllaços, aplicacions, …; sempre cal que abans d’emprendre una sortida es tingui consciencia d’on es va i d’on es ve, d’aquesta forma serà més complicat que ens perdem; estiguem alerta a la muntanya, sobretot en cruïlles, o senders poc transitats.

Us recomano moltíssim aquesta sortida, es gaudeix d’un camí ben bonic i boscós en la vessant solella de la Serra de Finestres; sens dubte tractem amb una zona ben poc transitada de la Garrotxa; recordeu que si hi ha gana, no dubteu en anar a Can Tura (no us quedareu amb gana… spoiler); desitjo que aquesta explicació de la sortida us pugui ser d’ajuda i que us animi a descobrir aquest indret de la Vall de Llémena; gràcies!